Vi kan se tilbake på nok en sommer med mannskapsmangel, kansellerte ferger og lange køer når trafikken er størst. Sommersesongen 2024 ble en like stor katastrofe for ferge-Norge som hvert eneste år. Og som hvert eneste år – katastrofen var varslet. Marius Strømmen, styreleder i Norsk Sjøoffisersforbund har siden i fjor vært i løpende dialog med fylkesbyråkrater, fylkespolitikere, stortingsgruppene, Statens vegvesen, og alle fergerederiene. Men pekeleken fortsetter. Ingen viser evne eller vilje til å ta tak i problemene alle har visst om i flere år.
Byråkrater og utenlandske fergerederier
Mannskapsmangelen blir større og større for hvert år, så lenge fergerederiene lokalt ikke klarer å gi konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med andre deler av den maritime næringen. Politikerne lover større og flere ferger, med flere avganger, uten å ta kostnaden. Til slutt blir det en pekelek der ingen av partene evner å gjøre andre tiltak enn å beklage på det sterkeste.
Joda, de fikk laget en holdningskampanje om at de reisende ikke måtte kjefte på mannskapene når oppdragsgivere og operatører ikke maktet å gjennomføre hva de lovet i anbudene. Og holdningskampanjer på film er vel og bra, men de som får kjeft og lider i denne situasjonen er fergemannskapene, som yter sitt beste for de reisende hver dag. Det er ikke byråkratene, politikerne eller rederilederne som står i stormen. Det er mannskapet om bord, som verken har tid eller overskudd til skyllebøtter forårsaket av de ansvarlige på land. Holdningskampanjebehovet i seg selv er kanskje det beste beviset for at vi har et system som ikke fungerer.
Hviletid til besvær – fergemannskap kan jobbe opptil 24 timer i strekk!
Det siste året har mange innstillinger av ferger på morgenen og formiddagen vært resultatet pålagt hviletid. Sjømenn har lange dager allerede, og kan jobbe inntil 14 timer sammenhengende i en avgrenset periode. På innenriks ferger ønsker fergerederiene nå at mannskapene skal kunne jobbe inntil 24 timer i strekk.
Sjøfartsdirektoratet fikk i fjor refs av Riksrevisjonen for å ikke ha nok fokus på sjøfolkene sine arbeids- og levevilkår, deriblant hviletid og utstrakt bruk av dispensasjon fra minste hviletid. Sjøfartsdirektoratet skal ha skryt for å ha tatt tak i rapporten fra Riksrevisjonen, og sluttet å fornye dispensasjonen til fergerederiene der fergepersonell kunne oppleve å jobbe inntil 24 timer i strekk.
Konsekvensen av at Sjøfartsdirektoratet strammet inn er at fergestrekninger blir innstilt om personellet må jobbe mer enn 19 timer i løpet av en 24 timers periode. Ferger langs kysten må ligge stille, og lokalmiljø blir isolert fordi fergerederiene ikke klarer å få på plass nye og fremtidsrettede arbeidstidsordninger, som kunne løst utfordringene med lite personell og arbeidsdager opptil 24 timer. Fergerederiene har nå sendt klage til departementet for å få dispensasjon, slik at en sjømann kanskje må jobbe 24 timer i strekk uten hvile.
Norsk Sjøoffisersforbund er svært bekymret for at byråkratene nå skal overprøve den allerede svært korte hviletiden for fergepersonell. Løsningen må være at rederiene innfører lovlige ordninger på de sambandene det gjelder, slik at de faktisk kan gjennomføre rutene de har takket ja til i anbudet.
Partene i arbeidslivet har hatt en praksis over mange år som godkjenner ned til fem timer sammenhengende hvile for mannskapet i fartsområde 1 og 2 (fjorder og indre farvann). Vi kan ikke godta enda kortere hvileperiode. Det vil gå på sikkerheten løs for både mannskap og passasjerer. Hvem har i dag lov til å jobbe så mange timer i strekk på land uten hvile?
Dispensasjoner knyttet til hviletid og bemanning er og har vært utbredt innen ferge- og lokalfarten de siste 20 årene. Men dispensasjoner skal være unntaket, ikke regelen. Kanskje næringen burde gå i seg selv for å finne løsninger som faktisk fungerer uten dispensasjoner?
Ny arbeidstidsordning, 1 uke om bord – 2 uker fri «Nordsjøturnus»
Norsk Sjøoffisersforbund har jobbet aktivt med NHO Sjøfart for å få på plass en fremtidsrettet ordning, som både kunne løse innstillinger på sommeren på grunn av mannskapsmangel og ferieavvikling, og redusere antallet dispensasjoner. Dessverre har man ikke evnet å lande dette lokalt mellom de tillitsvalgte og rederiene. Rederiene virker mer opptatt av å bruke dispensasjoner og unntak fra reglene, enn å få til en konkurransedyktig turnusordning, som kunne gjort slutt på at næringen baserer driften sin på minimumsbemanning og hviletidsdispensasjoner.
Utenlandske eiere – utbytte viktigere enn nok maritimt mannskap
Alle de fire store fergerederiene i Norge er eid av utenlandske hedgefond. Det er ikke lenger lokale eiere, som kjenner de lokale forholdene, som drifter. Nå er det Vision Ridge Partners i USA (Fjord1), Vauban Infrastructure Partners i Frankrike (Boreal), CBRE Investment Management i USA(Norled) og Float Holdco i Danmark (Torghatten) som frakter folk over fjorden.
Det er tydelig at de utenlandske eierne er mer opptatte av utbytte enn å overholde forpliktelsene i kontrakten med myndighetene. Mannskapsmangel er noe fergerederiene og hedgefond ikke klarer å ordne opp i. Å gjøre seg attraktiv i arbeidsmarkedet har hvert enkelt rederi full mulighet til lokalt. Ville rederiene faktisk løst rekrutteringsproblematikken, kunne de gjort det gjennom de lokale forhandlingene. Når det er personalmangel i en næring, er det ofte et signal om at lønns- og arbeidsvilkårene er for dårlige. Fergerederiene har en minstelønnstariff der lønn forhandles lokalt. å lenge de ikke følger lønnsutviklingen blant sjøfolkene ellers i den maritime sektoren, taper de kampen om den maritime kompetansen.
Myndighetene bør gi bøter som svir for kanselleringer grunnet mannskapsmangel, slik at de utenlandske eierne prioriterer konkurransedyktig lønns- og arbeidsvilkår fremfor utbytte. Ferge-Norge lider nå av kraftig mannskapsmangel, og verken politikere, Statens vegvesen eller de utenlandske Heads fondene evner å løse krisen. De fortsetter bare å peke på hverandre.
Marius Strømmen, Styreleder Norsk Sjøoffisersforbund